Krok drugi: Urząd Miasta (Gminy)Zdecydowaliśmy się co będziemy robić, wiemy już w jakim miejscu - możemy przystąpić do rejestracji Naszej Firmy. Udajemy się do Urzędu Miasta (Gminy) by wypełnić formularze rejestracyjne. 
 Zgodnie z obowiązującym jeszcze do 31 grudnia 2006 r. Art.7. [Ewidencja działalności gospodarczej] ustawy Prawo działalności gospodarczej z dnia 19 listopada 1999 z Art.7a.  dowiemy sie między innymi o opłatach za wpis do ewidencji:
 
                        a z Art. 7b. [Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji] jakie dane musi zawierać zgłoszenie do ewidencji:Ewidencję działalności gospodarczej prowadzi gmina właściwa dla miejsca zamieszkania przedsiębiorcy, jako zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej. Miejscem zamieszkania jest miejscowość, w której przebywa przedsiębiorca z zamiarem stałego pobytu.Ewidencja działalności gospodarczej jest jawna i dane osobowe w niej zawarte nie podlegają przepisom ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926 i Nr 153, poz. 1271).Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej podlega opłacie w kwocie 100 zł, a jeżeli zgłoszenie dotyczy zmiany wpisu, opłata wynosi 50 zł. Pobrane opłaty stanowią dochód budżetu gminy prowadzącej ewidencję. Rada gminy może wprowadzić zwolnienie od opłat.
 
                        Wójt, burmistrz albo prezydent miasta, zwany dalej "organem ewidencyjnym", dokonuje wpisu do ewidencji działalności gospodarczej.
 Zgłoszenie o dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej powinno zawierać: 
                          oznaczenie przedsiębiorcy oraz jego numer ewidencyjny PESEL, o ile taki posiada, oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca, o którym mowa w art. 11 ust. 1,określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD),wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej. Organ ewidencyjny doręcza z urzędu przedsiębiorcy zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, nie później niż w terminie 14 dni od dnia zgłoszenia.
 W przypadku gdy przedsiębiorca wraz ze zgłoszeniem do ewidencji działalności gospodarczej składa wniosek o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (REGON) oraz zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne, o którym mowa w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz. 702, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, z 1998 r. Nr 162, poz. 1118, z 1999 r. Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 116. poz. 1216 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 110, poz. 1189, z 2002 r. Nr 74, poz. 676 i Nr 126, poz. 1067 oraz z 2003 r. Nr 130, poz. 1188 i Nr 137, poz. 1302), organ ewidencyjny niezwłocznie, nie później niż w ciągu 3 dni od dnia dokonania wpisu, przesyła powyższy wniosek do urzędu statystycznego województwa, na terenie którego przedsiębiorca ma miejsce zamieszkania, a zgłoszenie identyfikacyjne lub aktualizacyjne do wskazanego przez przedsiębiorcę urzędu skarbowego wraz z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej i numerem PESEL oraz innymi dokumentami dołączonymi przez przedsiębiorcę. Reasumując do zgłoszenia potrzebne będą następujące dane: 
                        imię i nazwiskomiejsce zamieszkaniaokreślenie przedmiotu działalności według klasyfikacji GUSsiedziba firmy i miejsca wykonywania działalności (w przypadku prowadzenia jej pod różnymi adresami podanie tych miejsc)data rozpoczęcia działalności (należy podać datę z wyprzedzeniem ponieważ na odbiór wpisu do ewidencji czas oczekiwania wynosi 14 dni kalendarzowych) Należy zabrać ze sobą dowód osobisty, a niejednokrotnie urzędnik może zażądać od nas tytuł własności do lokalu lub umowę najmu,
w którym będzie prowadzona działalność. Po 14 dniach udajemy się do Urzędu Miasta (Gminy) gdzie złożyliśmy wniosek i powinno na nas oczekiwać już nasze upragnione zaświadczenie, że zostaliśmy wpisani do Ewidencji Działalności Gospodarczej tym samym możemy uczynićkrok następny właściwie można by ten krok jak i krok piąty pominąć korzystając z delegacji ustawy i wypełniwszy te dokumenty pozostawić je w Urzędzie (patrz ustęp 4 Art.7b. powyższej ustawy). 
 |